11 brutális igazság az érzelmekről, amit érdemes megfontolni

 

Alaptétel, mert nem lehet elégszer elmondani: az érzelmek inkább értünk dolgozzanak és ne ellenünk!

 

érzelmek.png 

Sokan és sokszor emlegetik a siker egy bizonyos szempontból titkos és megfoghatatlan kulcsaként az érzelmi intelligenciát. Ám a népszerűségével egyenes arányban nőtt a félreértettsége is.


Ennek tisztázása céljából, az alábbi 11 tanács olyan, az érzelmekkel kapcsolatos igazság, amely hozzájárul az EQ növeléséhez:


1. Az érzelmi intelligencia a megfelelő kérdések feltevésével kezdődik


A jó kérdések értékes betekintést nyújthatnak az érzelmeknek a mindennapi életben játszott szerepébe.


Például, amikor frusztráltnak érezzük magunkat a munkában, feltehetjük azt a kérdést, hogy:


  • Hol van a mögöttes probléma? Egy feladat, egy kolléga vagy egy helyzet?


  • Van befolyásom fölötte? Ráhatásom? Min lehet változtatni és min nem?


2. Az érzelmeket nem lehet kontrollálni, de az érzelmekre adott reakcióinkat igen


Mivel az érzelmek behúzzák a természetes, ösztönös érzéseket, és ezt különböző agyi folyamatok is befolyásolják, ezért nem tudjuk kontrollálni, hogyan érezzük magunkat.


Azt viszont már lehet irányítani, hogyan viselkedünk, amikor ezek az érzések előjönnek.


Pl. problémánk van az indulataink kezelésével. Első lépésként azt kell tudatosítani, hogyan hat ránk a harag. Ezután pedig ki kell fejleszteni egy számunkra megfelelő metódust arra, hogyan reagáljunk erre az érzelemre – a gondolatainkra és a tetteinkre való fókuszálással (Erre iit is van egy lehetőség).


Ez az egész nem a haragunkat fogja eltüntetni, hanem megóv bennünket olyan cselekedetektől, amelyekkel magunknak és/vagy másoknak fájdalmat okoznánk.


3. Mások sokkal másképp látnak bennünket, mint mi saját magunkat


Ez nem arról szól, hogy jók vagy rosszak vagyunk, hanem inkább annak megértéséről, hogy különböző módon észlelünk dolgokat, valamint, hogy a következményeket ezek a különbségek hozzák létre. Sokak számára ez észrevétlenül zajlik.


Ha megkérdezzük a hozzánk közel állókat – a számunkra fontos személyeket, barátokat vagy kollégákat -, a velünk való együttműködéseikről, sokat tanulhatunk a nézőpontjaikból.


4. Az empátia nagyban hozzájárul a munkánk értékéhez.


A mások érzéseit felismerő képesség kialakítása hosszú út eredménye és kiváló kapcsolatépítő egyben.


Megtanulni, egy másik ember szemszögéből nézni a dolgokat, napi szinten járhat előnyökkel – pl. jobb íróvá, előadóvá, edzővé vagy vezetővé tehet bennünket (Túl az empátia gyakorlati előnyein).


5. Ez az egész egy hosszú játék.


Tudományosan kimutatott, hogy a régóta berögzült viselkedések és szokások megváltoztatása ismételt erőfeszítést, vagyis gyakorlást, valamint jelentős elköteleződést igényel.


 

Hogyan érhetjük el? (Segíthetek?)


Egyáltalán nem könnyű a gyakorlatban megvalósítani, de elkötelezettséggel és kemény munkával még a legnehezebb érzelmek is kezelhetővé válnak.


6. A kritika egy ajándék


Senkinek sem lehet mindig igaza, ezért segíthet bennünket a kritika a fejlődésben. Sajnos az érzelmek sokszor megakadályozzák, hogy előnyünkre fordítsuk a negatív visszajelzéseket.


Ahelyett, hogy időt és energiát pazarolnánk arra, hogy ideális esetben hogy hangzott volna el a kritika, tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket:


  • Hogyan használhatnám ezt a visszajelzést arra, hogy javítsam a saját vagy a csapatom működését?


  • Félretéve a személyes érzelmeket, mit tanulhatok ebből az alternatív perspektívából?


Még ha megalapozatlan is a negatív visszajelzés, akkor is egy értékes ablak tárulhat fel általa egy másik perspektívára vonatkozóan.


Természetesen nem mindenki rendelkezik ezzel a képességgel. Ezért ...




7. Fontos elnyerni a bizalmat a negatív visszajelzés előtt


Nekünk, embereknek vannak bizonyos érzelmi szükségleteink, mint az őszinte elismerésre és dicséretre való vágy. Észrevehető, hogy a jó vezetők először a pozitívumokra (vagyis a lehetőségekre) fókuszálnak, mind saját maguk, mind a csapatuk vonatkozásában. Ezen túl azonban, a csapat megismerése, a kihívásaik, a munkamódjuk ismerete nem csak azt adja, hogy elkezdjük az ő perspektívájukból is látni a dolgokat, hanem, hogy elnyerjük a bizalmukat is.


A negatív visszajelzést nehéz lenyelni. Ám ha a csapat bízik abban, hogy ott állunk a hátuk mögött, akkor értékelni fogják azt az erőfeszítést is, hogy nekik jobb legyen. (Erről szól ez is.)


8. Ne felejtsük, hogy a negatív érzelmek éppannyira lehetnek jótékonyak, mint a pozitívak


Amikor boldogok vagyunk a kávé is jobban ízlik, a madarak is szebben énekelnek... és nincs olyan nehézség, amit ne oldanánk meg könnyedén.


A negatív érzelmek (mint a harag, a szomorúság vagy a félelem) pedig lendületet adhatnak ahhoz, hogy mélyebbre ássunk, jobban megismerjük magunkat, és kifejlesszünk olyan stratégiákat, amelyekkel a dolgokat jobbá tehetjük.


9. Az EQ fejlesztése nem csupa móka és kacagás, de az is lehet...néha


A kutatók azt találták, hogy némely szabadidős tevékenység alkalmas az érzelmi intelligencia fejlesztésére. Ilyen például a filmnézés, a zenehallgatás, az olvasás – megfelelő módon végezve, vagyis magunkra, a bennünk „ébredő” érzésekre is figyelve, tényleg segíthet megérteni és gyakorolni a mások felé mutatott empátiát.


10. Az EQ és az EI nem ugyanaz


Manapság sokan használják az EQ –t (Érzelmi hányados) és az EI-T (Érzelmi intelligenciát szinonimaként, pedig ez tévedés.


Az EQ akkor hasznos, amikor röviden utalni szeretnénk valakinek az érzelmekkel kapcsolatos tudására és arra, hogyan működnek azok. Ahogy egy sportolóról azt mondjuk, hogy pl. magas az IQ-ja kosárlabdában vagy a fociban.


Definíció szempontjából azonban az érzelmi intelligencia egy gyakorlati képesség. Miközben valaki megértheti, hogy az érzelmek hogyan működnek a valóságban, ennek a tudásnak a gyakorlati alkalmazása, már egy másik történet.


11. Az érzelmi intelligencia gonosz dolgokra is használható


Fontos tudni, hogy mint minden képesség, az érzelmi intelligencia is használható etikusan és etikátlanul. is. Nincs olyan nap, hogy bizonyos politikusok, egyes kollégák és állítólagos barátok ne használnák manipulációra.


Természetesen ez csak még eggyel több indok rá, hogy miért érdemes fejleszteni a saját érzelmi intelligenciánkat: megvédeni magunkat.


<><><><><><><><><><>


Végül pedig, ami az érzelmi intelligencia lényege: működtessük az érzelmeinket úgy, hogy mellettünk és ne ellenünk dolgozzanak.

(Forrás: Justin Bariso)


VEZESS, ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!


Könyvespolc: