6 dolog, amire érdemes figyelni már a célkitűzés előtt

 

Közeledik az év vége, és egy következő év eleje, ami tipikusan az az időszak, amikor célokat tűzünk ki, tervezünk ... Sok esetben mégis csak az időnket vesztegetjük.

 

célkitűzés.jpg 

Őszintén! Hány évben sikerült elérni a kitűzött céljainkat?

 

A probléma nem a célokkal van. A célok fókuszt adnak, lendületet teremtenek és segítenek „pályán maradni”.

 

A probléma magával a célkitűzés folyamatával van – hanem a megfelelő célok kiválasztásával és azok megfelelő támogatásával.

 

A következő célkitűzés előtt érdemes az alábbi 6 dolgot fejben tartani:

 

1. Kezdjük a jelenlegi céljainkkal

 

Amikor célokat tűzünk ki, tartsuk szem előtt a korábbi / jelenlegi céljainkat, hogy legyen valami folytonosság, egyfajta áramlás közöttük. Ne kezdjük évente valami, az eddigiekhez semmilyen szinten nem kapcsolódó újjal!

 

Azoknál a céloknál, amiket pedig már elértünk az adott évben, azonosítsuk be a következő lépést.

 

Ha van olyan cél, amit nem értünk el, ÉS fontos, vigyük tovább. Gondoljuk végig, vajon szükség van-e arra, hogy jobban tisztázzuk vagy alakítsunk -e rajta?

 

2. A céljainkat kapcsoljuk össze egy nagyobb tervvel

 

Ez arra fog rávilágítani, hogy miért olyan fontosak, és segít azt a kérdést is megválaszolni, hogy „Mi a következő? - ha ezt elérjük.

 

Amikor tisztában vagyunk azzal, hogy hová tartunk, a célok eszközökké válnak annak eléréséhez.

 

Van egy régi vicc arról, hogy hány terapeuta kell egy villanykörte kicseréléséhez. A válasz: „csak egy”, de akkor a villanykörtének tényleg akarnia kell változni.

 

Ugyanez igaz a célokra. Ha csak azért választunk egy célt, mert azt gondoljuk, hogy azt az adott dolgot „meg kellene csinálnunk”, akkor nehéz lesz kitartani mellette. Ez áll sok fogyókúra kudarcának hátterében is.

 

Úgy állítsunk célt, hogy az arra vigyen, ahová igazán vágyunk. Sokkal könnyebb elköteleződve maradni valami iránt, ha pontosan tudjuk, miként fog segíteni abban, hogy egy teljesebb életet éljünk.

 

3. A célkitűzés nem mindig logikus folyamat

 

A legtöbbször jól jöhet a célkitűzéshez a SMART modell – konkrét, mérhető, elérhető, releváns és határidőhöz kötött.

 

Néha azonban másképp is működhet, már pusztán ahhoz a szándékhoz való ragaszkodással, hogy valamit tényleg meg akarunk csinálni, még ha az adott pillanatban ötletünk sincs arról, hogyan.

 

4. Írjuk le a céljainkat és tegyük egy látható helyre

 

A célok leírása fontos, nem elég csupán a fejünkben tartani. Az írás, mint cselekedet hozzájárul ahhoz, hogy egyértelmű és tiszta legyen.

 

Miután leírtuk, tegyük ki egy olyan helyre, ahol minden nap láthatjuk.

A fiókba betett célok nagyobb valószínűséggel merülnek feledésbe, hiszen nem kell rájuk nézni naponta.

 

Amikor látható helyen vannak, akkor rendszeresen rápillantunk, így adva magunknak egy gyengédebb típusú tudatalatti emlékeztetőt.

 

5. Ne kezeljük titokkánt a céljainkat

 

Oly módon is tegyük „láthatóvá” a céljainkat, hogy megosztjuk másokkal, akik aztán rámutathatnak, ha időnként irányt vesztünk.

 

Lehetnek pl. olyan javaslataik is, amelyek nekünk eszünkbe sem jutnak. Képesek lehetnek arra is, hogy támogatást adjanak az „út” során.

 

6. Alakítsunk ki olyan folyamatokat és gyakorlatokat, amelyek támogatják a céljainkat

 

A támogató folyamatok és gyakorlatok olyan motorok, amelyek lehetővé teszik, hogy folyamatosan lépéseket tegyünk a céljaink irányába.

 

Személyes szinten érdemes megfontolni, hogy milyen gyakorlatokra és rutinokra van szükség ahhoz, hogy olyan szokásokat alakítsunk ki, amik közelebb visznek a célunkhoz.

 

Pl. ha a csapatmunka az egyik cél – akkor vannak -e jutalmak hozzárendelve a csapat teljesítményéhez, vagy a fókusz az egyéni hozzájáruláson van?

 

Azok a rendszerek, amelyek nem illeszkednek a céljainkhoz, a víziónkhoz, elzárnak azoktól. Gondoskodjunk egy jó visszacsatolási rendszerről azért, hogy tudjuk, hogyan csináljuk!

(Forrás: Jesse Stoner)

 

VEZESS, ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!