A célkitűzés lényege

 

A személyes vagy /és szakmai célok kitűzése minden coaching folyamat egy meglehetősen fontos kezdeti lépése. Az alábbi gyakorlat abban segít, hogy egy tisztább képet kapjunk arról, hogy MIT, MIKOR, MIÉRT és HOGYAN akarunk megvalósítani.

 

darts-102919_640.jpg

 

A coaching folyamatokban az egyik leggyakrabban használt eszköz, amit útmutatóként használunk a célok kitűzéséhez a SMART, aminek a 1.) konkrét, 2.) mérhető, 3.) elérhető, 4.) reális és 5.) határidőhöz kötött elemei könnyen érthetőek.

 

Kétségtelen, hogy ezek közül mind nagyon fontos, és gyakorlatilag lefedik a stratégiai gondolkodásunk nagy részét.

 

Azonban mi az, ami valamilyen szempontból még ennél is fontosabb?

 

Mi a lényeg, A MAG, ami minden bizonnyal benne kell, hogy legyen a célkitűzésekben? Mi adja a szívet, ami működteti aztán a rendszert?

 

Nézzünk rá egy kicsit másképp a SMART-ra:

 

S = Őszinteség (Sincerity)

 

Az őszinte és hiteles emberek következetesen betartják azt, amit elterveztek, ami helyesnek gondolt és jogilag is megfelelő – utóbbiak szintén prioritásnak számítanak náluk. Hitelesek a szavaikban, a tetteikben is – nem csak beszélnek róla, hanem csinálják is -, és jellemzően törődnek a körülöttük lévő emberekkel.

 

Gyakran tanulnak új dolgokat és az életfeladatok megoldása sem áll tőlük távol. Rendkívül fontosnak tartják és elismerik a másoktól kapott visszajelzéseket.

 

Az tud konkrét lenni – eredeti SMART első betűszó -, aki őszinte, mert aki nem őszinte, az hogyan is tudna konkrét lenni. Akkor is nehéz megfogalmazni konkrét célt, ha sem hitelesnek, sem őszintének nem látjuk benne magunkat és nem tudunk mellé állni. Oda-vissza hat.

 

KÉRDÉS: Az adott cél kizárólag a miénk, a saját „álmaink” építéséről szól, vagy azoké is, akikkel együtt visszük végbe?

 

M = Mindfulness

 

A Mindfulness az a gyakorlat, amelynek során a jelen pillanatra való (cél)tudatos és koncentrált figyelmet fejlesztjük.

 

A mai hektikus világban jellemző, hogy egyszerre több minden felé figyelünk és többféle feladatot igyekszünk megoldani. A gondolatainkat sokszor megzavarja valami, aminek köszönhetően fejben úgyis távol kerülünk, ha testben még ugyan jelen vagyunk.

 

Kezdjük azzal a tudatosságot, hogy figyelmesen meghallgatjuk azokat az embereket, akikkel valamilyen kapcsolódásunk van. Kiegészítve mindezt azzal, hogy nem alkotunk túl gyorsan ítéletet.

 

A mérhetőségben – SMART második betűszó -  benne van a tudatosság, csak azt tudom mérni, ami konkrét, hiteles és odafigyelek, vagyis a tudatában vagyok annak is, hogy milyen tényező, hogyan befolyásolhatja az alakulását.

 

KÉRDÉS: Miközben a szemünket a célvonalra „helyezzük”, mi az a néhány dolog, amelyben tudatosabbak lehetünk?

 

A =Felelősségre vonhatóság (Accountability)

 

Vagyis felelősségre vonhatóak vagyunk valaki által – beleértve saját magunkat is -, valamiért, amiért elköteleztük magunkat.

 

Van-e értelme belefogni - akár más emberekkel együtt, akár egyedül - bármibe is, ha hiányzik az elköteleződés? Nincs. Felelősségre vonható-e bárki is egy olyan dologért, amelyért nem köteleződött el? Nem igazán.

 

Felelősségre vonhatóság nélkül pedig a legnagyszerűbb terv is csak egy erőltetett álom marad, amely senkihez sem tartozik és senki sem látja át.

 

Amikor a cél konkrét, hiteles és mérhető, valamint tudatában vagyunk az azt befolyásolható tényezőknek is, akkor élesedik igazán az a kérdés, hogy mennyire elérhető – SMART harmadik betűszó. Ebben pedig fontos szerepet játszik az elköteleződés és a felelősségre vonhatóság is, hiszen mennyire reális annak a célnak az elérése, amelyet nem érzek magaménak és még felelősségre sem vagyok vonható miatta?

 

KÉRDÉS: Milyen kommunikációs csatornákat használunk (és azok milyen gyakoriak), a saját felelősségünk prezentálására a felelősségben osztozó partnereink felé?

 

R = Kapcsolatok (Relationships)

 

A család, a barátok és a munkatársak mind szerepet játszanak abban, hogy mellettünk „sétálva” a cél felé vezető úton ösztönző szavakkal, útmutatással vagy egyéb támogatással segítsenek bennünket.

 

Röviden: az, ahol ma tartunk, azoknak a kapcsolatainknak a minőségétől függ, amelyek eddigi életünk során fennálltak.

 

Vajon reális  - SMART negyedik betűszó - megfelelő támogatás nélkül elérni valamit, még ha az megfelelően konkrét, hiteles, mérhető, és még tudatosan, elkötelezetten is igyekszünk megtenni mindent érte? Nehezen.

 

KÉRDÉS: A céljaink vonatkozásában a kapcsolataink felületesnek mondhatóak – kockázaton alapulnak-, vagy igyekszünk hosszú távú, értékeken alapuló kapcsolatokat kiépíteni, mind a kollégákkal, az ügyfelekkel, a családtagokkal és a barátokkal is?

 

T= Csapatmunka (Teamwork)

 

Nagyban megkönnyíthetjük a csapatmunkát, ha a kapcsolataink alapja a bizalom és a felelősségvállalás.

 

Amikor vannak közös értékeink, akkor valahogy mintha egy tőről fakadnánk, és így sokkal könnyebb az elvárásokat is kommunikálni.

Lehetnek személyes céljaink, de együtt, „egy szívvel és akarattal” többet tudunk elérni.

 

Amikor már minden előző pontot kipipáltunk, nem marad más hátra, mint olyan csapat kialakítása, amelyben azonos de legalább hasonló értékrend birtokosai együtt tolják előre azt a bizonyos szekeret a cél irányába, a megfelelő módon és a megfelelő időben, időre – SMART ötödik betűszó.

 

KÉRDÉS: Melyek azok a dolgok, amelyeket együtt tehetünk a megfelelő csapatszellem kialakítása érdekében?

 

<><><><><><><><><><>

 

Onnantól kezdve, hogy a szívünk megszűnik dobogni, nem tartozunk az élők sorába. A célkitűzés vonatkozásában legyen a szív az a bizonyos belső hajtóerő. Kezdjük el, és adjunk szívet a SMART céljainkhoz és tartsuk őket életben!

(Forrás: LAY HSUAN, LIM)


VEZESS, ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!