A HARAG ÉS ÉN-TE-MI

 

A harag kétségtelenül az egyik legnehezebben kezelhető érzelmek egyike, különösen akkor, ha személyesen Rád irányul. A dühös vagy agresszív reakciók pl. egy munkahelyen bármilyen irányból jöhetnek – közvetlen és más osztályon dolgozó munkatársaktól, vezetőktől, ügyfelektől. Mit tudsz vele kezdeni?

 

 

harag.jpg 


Ellentétben a könnyekkel vagy a szomorúsággal, amelyek közvetlenül „árulkodnak” a bánatodról, vagy a hirtelen kitörő nevetéssel, ami egy igazán kitűnő feszültségoldó, a harag elég változékony módon nyilvánulhat meg, lehet akár fenyegető vagy megfélemlítő.

 

Tele van mérhetetlen feszültséggel és késztetéssel, hogy a "sértett" támadja vagy bírálja a másikat.


Tegyük fel, ott állsz egy agresszív kitörés fogadó térfelén, ami azért valljuk be sokkoló és nyugtalanító is lehet. Nehéz lenne elhinni, hogy még nem jártál ilyen helyen, de ezekben a gyorsan változó és stresszes időkben nagyon valószínű, hogy előbb vagy utóbb lesz ott dolgod, még ha nem is minden nap.


A kérdés az: hogyan bánsz vele és hogyan érint mindez, mondjuk vezetőként?


Amikor a magánéletedben szembesülsz a haraggal, dönthetsz úgy, hogy dühösen reagálsz és azt mondod, ami éppen kijön a szádon. ,


A munkahelyeden ezt nem teheted. Meg kell találnod a módját, hogyan reagálj a másik haragjára úgy, hogy az eredmény professzionális és lehetőség szerint tiszteletteljes is maradjon, ugyanakkor oszlassa el az erős érzelmek sűrű, sötét felhőit és lehetőleg irányítsa a beszélgetést úgy, hogy az a lehető legkonstruktívabb maradjon.

 

Igen, ez nem túl egyszerű.

 

Nagyon kevesünknek van „jártassága” a harag kezelésében. A legtöbb vezető elég jól kezeli, de nem a többség. Van aki blöfföl - vagyis kevésbé tudatosan reagál -, aztán reménykedik, hogy jól sül el. Teszi ezt remélhetőleg tanulva a korábbi hibákból és próbálgatásokból.


A haraggal szembesülve hajlamosak vagyunk:,


- magunkra haragudni és bosszúért kiáltani;


- védekezni és kifogásokat keresni, hogy mit - miért tettünk;


- előadni valami teljesen összefüggéstelen, látszólag kapcsolódó történetet;


- valaki mást hibáztatni;


- semmit sem mondani, üresen nézni és reménykedni, hogy egyszer minden elmúlik.


Mindezek nagy valószínűséggel a már amúgy is haragos személyt még dühösebbé vagy frusztráltabbá teszik, így fokozódik a rossz érzés és így provokál még nagyobb mértékű irritációt, akár verbális agressziót.


A legtöbb ember dühös lesz, ha kiborul valami miatt. Az érzést követi, a felemelt hang és a jól felhúzott idegállapot.


Miért teszik ezt?


Hogy megmutassák, demonstrálják Neked azt, hogy ők kiborultak valamin. Felemelik a hangjukat, kiabálnak és kemény szavakat használnak azért, hogy figyelmet kapjon a kiborulásuk vagy a helyzetük.

 

Azt akarják, hogy tudd, mennyire elegük van.


Alapvetően tehát annyit szeretnének, hogy meghalld őket és hogy elismerd, ők valóban teljesen ki lettek ütve.

 

Ha úgy érzik, hogy nem figyelsz rájuk vagy nem érted meg őket, újrakezdik, és mindaddig folytatják amíg mindezeket meg nem teszed.

 

Ami talán még rosszabb, hogy ha úgy érzik nem érted meg őket vagy nem veszed észre az „állapotukat”, attől még tovább nő a haragjuk, folytatják a fenyegetést vagy akár éppen fizikai erőszakhoz folyamodnak.


Szerencsére a legtöbb munkahelyi agresszió  "csak" verbális vagy indirekt passzív/agresszív viselkedésben nyilvánul meg. Történnek fizikai erőszakok és a statisztikák szerint egyre több, de azért ezek ritkán durvulnak el túlságosan. A megkérdezettek többsége, gyakrabban tapasztal verbális agressziót vagy verbális megalázást a munkahelyén.

 

Összefoglalva:


Tehát a harag egy érzés, egyike az emberi alapérzelmeknek. Teljesen OK dühösnek lenni - egészen addig amíg az nem bánt másokat -, ez még nem jelenti a világ végét. Sőt, ez egy meglehetősen gyakori és normális emberi válasz, arra amikor nem feltétlen a várakozásod szerint alakulnak a dolgok.


Az első, amit a másik akar tőled, miközben éppen a haragját közvetíti feléd az, hogy hallgasd meg és értsd meg.


Azt akarja, hogy értsd meg mi borította ki annyira, hogy szükségét érzi, hogy kiabáljon, hogy megemelje a hangját, hogy eltúlozza az ügy súlyosságát.

 

Teszi ezt mindazért, hogy átmenjen az üzenete.


Sajnos a legtöbb ember éppen az ellenkezőjét csinálja annak amit kellene, amikor dühvel találkozik. Teljes erőbedobással igyekeznek megállítani, blokkolni a kommunikációt, és azonnal védekezésbe mennek át, ami gyakran vonja maga után azt, hogy túlzásokba esnek a dühös személlyel kapcsolatban. Megemelik ők is a hangjukat, és ez természetesen csak olaj a tűzre, csak tovább növeli az agressziót.


Nyilvánvalóan nincsenek rögzített szabályok arra, hogy a legjobb kezelni a haragot, de van néhány tanács, néhány eszköz ami minden bizonnyal segíthet gyorsan és nem utolsósorban tiszteletteljesen kezelni a ezeket a helyzeteket.


Hogyan lehet hatástalanítani a haragot és az agressziót? Jövő héten kiderül...!

 

Addig is érdemes megvizsgálnod, hogy hogyan tudod kezelni a HARAGot. Ehhez töltsd ki a konfliktus reziliencia tesztet, amelyből megtudhatod, hogy mennyire rugalmasan tudod kezelni a konfliktusokat.

 

TUDNOD KELL: Ha nem vagy elég flexibilis, nem tudod elengedni a negatív érzelmeket, akkor ezek mélyen belülről emésztenek. Ez a fajta stressz pszichikai és fizikai betegségek kialakulásához is vezethet. Ha úgy érzed, Nálad is előfordul ez, kérd szakember segítségét a haragkezeléssel kapcsolatban.