Elkerülhetetlen és kényelmetlen beszélgetések

 

Akár vállalkozóként, akár vezetőként valamilyen szempontból biztos, hogy találkozni fogunk velük.

 

appointment.jpg 

Legyen szó egy cég elindításáról, valamilyen termék vagy szolgáltatás piacra viteléről, óriási bátorságot kíván.


A bátorság mellett pedig vállalkozóként, vezetőként számíthatunk néhány tipikus és egyben nehéz beszélgetésre is.


Ráadásul, ezek a kihívást jelentő beszélgetések az alkalmazottakkal, a befektetőkkel, a partnerekkel és bárki mással a cégnél, soha nem lesznek kényelmes jellegűek. Néhány dolgot megtanulhatunk, amelyek majd segítenek ezeket lefolytatni, néhányat pedig megtanulhatunk elkerülni.


Ha bárki azt hinné, hogy egyszerűen kihagyhatóak, gondolja át újra! Rengeteg olyan beszélgetés lesz majd, amelyeket nem igazán szeretnénk, de biztos, hogy sor kerül majd rájuk egyszer.


A jó hír, hogy a kemény tárgyalások gyakran új kezdeteket, fejlődést és pozitív eredményeket hoznak.


Tipikusan az alábbiakkal találkozhatunk ezek közül:


„Ez nem volt helyénvaló”


A nem megfelelő viselkedés kezelését kínos lehet irányítani. Vannak dolgok, amelyeket lehet, és vannak olyanok is, amelyeket nem lehet mondani, vagy csinálni, mert ellenkező esetben akár egy pert is megkockáztathatunk vele. Készüljünk fel és ellenőrizzük, hogy minek-milyen jogi következményei lehetnek egy-egy ilyen beszélgetés előtt. Tegyük félre az érzelmeket, maradjunk a tényeknél és pontosan határozzuk meg, hogy mi a helyénvaló, hogy legközelebb egyértelmű legyen.


„Mi/Te/Én hibáztam”


Mindenki hibázik időnként, és még ha mindent meg is tesz, illetve megtervez, akkor is elhalaszthat néha jelezni valamit. Ebbe természetesen beletartozhatnak a saját kudarcaink is. Azzal, hogy azonosítjuk, hogy mi ment félre, tanulhatunk belőle és gyorsabban tudunk továbblépni a megoldás irányába. A hiba /kudarc elkerülhetetlen – ezért arra kell összpontosítani, hogyan tudjuk helyrehozni. Van még egy ide tartozó dolog, amire még visszatérünk...


„Nem”


Beosztottak, partnerek, szállítók, befektetők, egyszóval minden ember, aki a céggel kapcsolatban áll, előbb-utóbb kérni fog valamit– nem egyszerre,de valaki mindig lesz, akinek szüksége van valamire, mert szabadságra akar menni, mert lépni akar valamerre, vagy mert valamilyen ötletét akarja megvalósítani. Ideje hozzászokni a „nem”-et mondáshoz, mert valószínűleg gyakrabban kerül rá sor, mint azt kényelmesnek gondolnánk. A lényeg pedig, hogy ez még önmagában nem lesz elegendő, mert azt is meg kell osztani velük, hogy „miért”. A legtöbb alkalommal jó okunk van rá, hogy visszautasítsunk egy-egy kérést. Azzal, hogy ezt elmondjuk az okokat is, megteremtjük a kontextust ahhoz, hogy a másik fél megértse a döntésünket.


„Ki vagy rúgva”


Elküldeni egy munkavállalót, egy beszállítót, egy üzleti partnert –bármelyik cégnél, bármikor megtörténhet. Az oka lehet a teljesítmény, vagy mert egyszerűen csökkenteni kell a költségeket. Ne az utolsó pillanatra hagyjuk ezeket a beszélgetéseket, és ne várjuk meg a nap végét se. Szánjunk rá időt, legyünk közvetlenek, őszinték és törekedjünk az egyszerűségre. Adjunk teret a kérdéseknek, legyen ez egy valódi párbeszéd.


„Nem kapod meg az előléptetést / a bónuszt / a pozíciót”


Ez a beszélgetés akkor a legnehezebb, amikor egy alkalmazottal, vagy egy velünk, a céggel közvetlen kapcsolatban álló személlyel zajlik. Számíthatunk csalódásra, indulatokra és kiborulásra is. Könnyen meghátrálhatunk vagy belecsúszhatunk egy túlzott bocsánatkérésbe. Kontrolláljuk az érzéseinket és a félelmünket, mondjuk el a tényeket, és készüljünk fel előre, hogyan kezeljük majd a különböző reakciókat.


„Csökkenteni kell a költségeket”


A különböző költségvetési megszorítások nem ritkán fordulnak elő az üzleti életben. Azonban a költségek megnyirbálása és a kiadások csökkentése rémisztő lehet mind az alkalmazottak, mind más üzleti partnerek szemszögéből nézve is. Ezeket a beszélgetéseket nem szükséges túlságosan belemenve a részletekbe-, vagy már-már magyarázkodásnak tűnő indoklással indítani. Érdemes minél egyszerűbben megfogalmazni, hogy mit tervezünk, és hogy ennek milyen következményei lesznek az érintettek számára. Készüljünk fel a várható kérdések megválaszolására és a helyzetből adódó problémák megvitatására.


„Vezetői/Menedzsment/Osztályszintű változásokra készülünk”


Változások mindig vannak, különösen a cégek/vállalatok első időszakában (van ahol folyamatosan). Jellemzően kényelmetlenséggel és a prioritások változásával is járnak. Valószínűleg új folyamatokat és protokollokat igényelnek, vagy más szerepköröket és munkafeladatokat. Fontos bevonni az embereket ott, és amikor ez szükségessé válik – a felső vezetés kaphat először tájékoztatást, mielőtt a terv hivatalossá válik a dolog, a többiek pedig akkor, amikor már minden készen áll de még nem történt meg a változás.


„Sajnálom”


Beismerni, hogy valamit rosszul csináltunk, nem jó érzés – és még sebezhetővé is tesz (ami önmagában még nem probléma). Tarthatunk attól is, hogy elveszítjük a tekintélyünket és/vagy a pozíciónkat, illetve, hogy ez felhatalmazza a beosztottakat és a befektetőket, tulajdonosokat, stb., hogy összeálljanak ellenünk. Éppen ellenkezőleg, éppen a vezetői magabiztosságot demonstrálhatja, ha tudjuk, mikor kell bocsánatot kérni – és meg is tesszük. Ismerjük el, ha tévedtünk és lépjünk tovább.


<><><><><><><><><><>


Felkészülés, nyitott és tiszteletteljes kommunikáció, őszinteség - kiindulási alap.

(Forrás: Katlin Smith)

VEZESS, ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!


Rólam


Azokkal a cégtulajdonosokkal, vállalkozókkal, vezetőkkel és vezetői csapatokkal dolgozom, akik a maximumot szeretnék elérni mind a személyes, mind a szakmai lehetőségeikben. A coaching-on, a tréningeken és a tanácsadáson keresztül a vezetők gondolkodásmódot, eszközöket, adott esetben stratégiákat és folyamatokat kapnak ahhoz, hogy túllépjenek a határaikon és kimagaslóan teljesítsenek.

Készen állsz a továbblépésre? Írj ma a gertrud@coach-mediator.hu email címre!


Kapcsolódó cikkek: 

 

5 vezetői szokás, ami egy pillanat alatt amatőrré tesz

 

BESZÉLNÜNK KELL!

 

5 lépés az egészséges kommunikáció érdekében


Könyvespolc: