Hol A Határ A Kedves És A Balek Között?

 

Nem éri meg kedvesnek lenni – hallom sok vezetőtől -, mert visszaélnek vele, vagy kihasználnak, vagy hülyének néznek. Ezért aztán sokan közülük úgy döntenek, húznak egy vonalat, amelyet aztán többet nem kívánnak átlépni. Valóban szükség van ilyen drasztikus lépésre?

 

 sponge-bob.jpg


A döntés hátterében minden bizonnyal csalódás állhat.

 

Megtettünk mindent, segítettünk, megértettünk, empatikusak voltunk és a végén mégis ott állunk, az önbecsülésünk pedig valahol lent a mélyben.


Könnyű ilyenkor a hibát a másikban látni, aki így válik egyből ellenséggé, kihasználóvá, csalfává, stb., pedig az aktuális helyzet kialakulásához, minimum ketten kellettek!

Alapesetben van valaki, aki segítségre szorul, vagy rossz napja van, és egy másik, aki elnézte, megsajnálta, megtette helyette, vagy engedte azt tenni amit, ... aztán megbánta.


Valóban ennyire egyszerű lenne?


Vezetőként többek között a mi feladatunk a határok és a keretek tartása, amin belül persze van egy szabad mozgástér. A határok kommunikálása is a feladat része, amivel kapcsolatban vannak egyértelmű dolgok, amikről azonban sokan úgy gondolják, hogy nem is kell beszélni róluk, hiszen olyan „annyira adott”. Ám ezek elsősorban számunkra egyértelműek, mert csak mi tudjuk, mit és hogyan várunk el, és mivel a többiek egy másik batyuval, másik családból érkeztek, lehetnek fogalmi különbségek – az egyértelmű értékrendiek mellett - és zavarok is. Ha én vezetőként nem teremtem meg az együttműködésünk alapjait, nem tisztázom félreérthetetlenül a mozgásteret és a határokat, akkor nem kell csodálkozni a különböző szintű elakadásokon.


ÉS ez még csak egyik része a történetnek. A másik –a címhez leginkább kötődő- ott kezdődik el, amikor ezeket a határokat legelőször átlépik, és én elnézem. Mert „csak egyszer történt”, vagy „meg amúgy is, nem lehet mindenért szólni”. ÉS az már törvényszerű, hogy aki egyszer , csak egy kicsit is átlépte a határt, és nem szólt neki senki, akkor legközelebb is átfogja lépni, de már jobban, mint korábban, .... mert mi emberek már csak ilyenek vagyunk.


Előbb – utóbb pedig szembesülünk a következményekkel, ami jellemzően már a káosz, de, hogy csalódás, az biztos.


Felháborodhatunk, de az első számú felelőse ennek az a vezető, aki már csak akkor szól, amikor „ég a ház”. Ez az egész ugyanis egy folyamat, aminek már csak a végeredménye a káosz, mert valami elmaradt. A jelzésértékű visszacsatolás, hogy valami itt nem úgy zajlik, ahogy megbeszéltük, elengedhetetlen. Ezért a  lehető legobjektívebben jelezzük a határátlépést, és az odavágó elvárásunkat, már az első alkalommal is.


A „kismalac és a három farkas” –esete passzol ide leginkább. Először csak a lábujját tette be a farkas a házba, de mivel nem tolták vissza egyértelműen, egyre beljebb férkőzött... és van egy pont, amikor már nem lehetett megállítani.


Okulva ebből, és, hogy ne érezzük magunkat utólag sem baleknak, ne csak nézzük, hanem lássuk is a körülöttünk zajló dolgokat és jelezzük, ha azt látjuk, hogy valami nem az és nem úgy zajlik, ahogy megállapodtunk. Tegyük ezt akkor és ott, amikor megtörténik, vagy legkésőbb, amikor tudomást szerzünk róla. Amennyiben az derül ki, hogy nem volt egyértelműen kommunikálva a határ, az pedig már egy másik történet...


<><><><><><><><><><>


Vagyis kedvesnek lenni ér, de ne keverjük az elnéző hozzáállással vagy a konfliktus indokolatlan elkerülésével.


VEZESS, ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!


Rólam


Azokkal a cégtulajdonosokkal, vállalkozókkal, vezetőkkel és vezetői csapatokkal dolgozom, akik a maximumot szeretnék elérni mind a személyes, mind a szakmai lehetőségeikben. A coaching-on, a tréningeken és a tanácsadáson keresztül a vezetők gondolkodásmódot, eszközöket, adott esetben stratégiákat és folyamatokat kapnak ahhoz, hogy túllépjenek a határaikon és kimagaslóan teljesítsenek.


Készen állsz a továbblépésre? Írj ma a gertrud@coach-mediator.hu email címre!


Kapcsolódó cikkek:

 

Tanmese vezetőknek: Miért vesztette el az egyik Daimler felsővezető a munkáját?

 

Miért van az, hogy a kiváló vezetők mindenkitől kiválóságot várnak?

 

Mi a legjobb ingyenes vezetési tanács, amit valaha kaphatsz?

 

Könyvespolc: