TANULJ MEG HALLGATNI!

 

A konfliktuskezelés egyik nagyon fontos kompetenciája a hallgatás. Konkrétan az aktív hallgatás.
A különböző vitákban sok múlhat azon, meghallod e a lényeget. Mit is szeretne valójában a másik? Mi a tényleges problémája?

 

füles.jpg 

 

Hallom, amit mondasz vagy meghallom, amit mondasz? Nem mindegy!

 

A „hallgatásod” minősége 3 szinten valósulhat meg:


Az első szint, amikor hallod a másik hangját, egyszerűen észleled, hogy beszél. Ez a legfelületesebb szint, csupán megerősíti, hogy van füled és használod is. Ezen a szinten nem igazán figyelsz a beszélőre, valószínűleg emlékezni sem fogsz arra, amit mond.


Pl. ülsz az értekezleten, közben a gondolataid már a következő feladaton járnak, egy kollégád pedig éppen előad valamit. Hallod, de mi marad meg belőle? Hozzá tudnál szólni?


A második szinten előfordulhat, hogy leginkább magadat „hallgatod”, miközben a másik beszél hozzád.

 

Ez is „hallgatás” de főleg a saját perspektívádról szól, arról a bizonyos belső párbeszédről, ami egyidejűleg zajlik magaddal arról, mit jelent neked amit hallasz, vagy talán már keresed a memóriádban a hasonló történéseket, vagy csak kérdezgeted magad: „Mit érzek ezzel kapcsolatban?” vagy „Mit is kellene mondanom ebben a szituációban?”.


Egy hétköznapi beszélgetésben egyébként ez akár elegendő is lehet, de a figyelem vonatkozásában, amikor beszél hozzád valaki, már elég szegényes.

 

Ennél a hallgatásnál ugyanis a hallottak egy szűrőn mennek keresztül, a Te saját hiedelmeiden, értékítéleteiden és tapasztalataidon. Az eredmény pedig gyakran téves feltételezéseken alapszik, kevésbé a másik által elmondottakon, pláne annak jelentésén.


Miközben beszélnek hozzád, fejben Te azon gondolkozol, mit is mondj majd neki. A hiba ott keletkezik, hogy miközben a saját gondolataidra figyelsz nem teljesen hallod azt, amit ő mond neked.


Látod magad előtt? Vesz egy levegőt  vagy elhallgat egy másodpercre, Te pedig azonnal ugrasz és mondod amire jutottál, vagyis a saját nézőpontodat.


A harmadik szint amit úgy hívunk, hogy „Aktív hallgatás” vagy „Értő figyelem”, az már egy mélyebb réteg, mélyebb minőségű autentikus hallgatás.

 

Ez attól különleges, hogy megköveteli a teljes figyelmet a hallgató fél részéről. Mintha azt mondanád magadnak: „Kuss, most maradj csendben!”. Így teszed magad elérhetővé, nyitottá minden szinten: semmi prekoncepció, semmi feltételezés, semmi téves következtetés.

 

Ez már minőségi figyelem, ami a másik személyen van, nem rajtad.

 

Ez már egy nagyon megengedő figyelem. Megengedi, hogy az éppen beszélő azt mondja amit akar, anélkül, hogy fölöslegesen félbeszakítanád a Te elképzeléseid miatt.

 

Ez a legtisztább formája a hallgatásnak, ami által képessé válhatsz meghallani azt, ami tényleg elhangzik, ami tényleg fontos és ami igazán a probléma.

 

Mert ez a hallgatás könnyed és nyugodt. Az ebből adódó elfogulatlanság pedig abban fog segíteni, hogy különösebb nehézség nélkül felidézheted azt, amit a másik mondott.

 

Ez a fajta aktív hallgatás és értő figyelem adás nem csupán egy meghallgatást jelent, hanem egy nagyon pozitív megerősítést is.

 

Amikor ilyen szintű figyelmet adsz egy vitában, az úgy is segíti a partneredet, hogy számára is világosabbá válik a helyzet, amiről beszél.

 

******************************
A figyelmed minősége meghatározza a kommunikációd minőségét!

 

Te melyik szinten tartasz?